user_mobilelogo

 

Notatka ze spotkania Klubu Seniora 
przy parafii p.w.M.B.B. w Nowym Sączu w dniu 08.05.2018r.

 

W dniu 08.05.2018 r odbyło się kolejne trzecie już spotkanie Klubu Seniora przy parafii pw.M.B.B. W Nowym Sączu.

W spotkaniu uczestniczyło szesnaście osób oraz zaproszony gość P.Zygmunt KOZIAŁ emerytowany komendant Policji w Nowym Sączu ,członek Miejskiego Klubu Seniora.

Tematem wiodącym spotkania to ,, Oszustwa dokonywane na osobach starszych.

P.Zygmunt przekazał trochę statystycznych danych :

Już niemal 30 tys. osób w wieku powyżej 65 lat padło w tym roku ofiarą przestępców. Na szczęście śledczy łapią ich coraz częściej.
Dane przygotowane dla DGP przez Komendę Główną Policji (KGP) po raz pierwszy pokazują konkretną skalę zjawiska. – Obowiązek zbierania informacji o wieku pokrzywdzonych został wprowadzony w grudniu 2015 r.
Dane przygotowane dla DGP przez Komendę Główną Policji (KGP) po raz pierwszy pokazują konkretną skalę zjawiska. – Obowiązek zbierania informacji o wieku pokrzywdzonych został wprowadzony w grudniu 2015 r.
W ubiegłym roku funkcjonariusze stwierdzili prawie 41,8 tys. przestępstw popełnionych wobec seniorów w wieku 65 lat i więcej. Najwięcej to kradzież rzeczy (12,9 tys.) i włamanie (ok. 9,7 tys.). Różnego rodzaju oszustwa, o których w kontekście seniorów mówi się najczęściej (np. słynna metoda „na wnuczka”), znalazły się na trzecim miejscu (5,9 tys.).
W tym roku – od stycznia do września – policja stwierdziła już ponad 29 tys. przestępstw wobec osób starszych.
Funkcjonariusze przyznają nieoficjalnie, że ich własne statystyki mogą być zaniżone, bo część zachowań naciągaczy trudno jednoznacznie zakwalifikować czy wychwycić. – Niektóre metody nie podlegają pod kodeks karny, lecz cywilny.
Ale samo to, że policja zaczęła wyodrębniać w swoich statystykach osoby starsze, jest dowodem na to, że służby coraz poważniej podchodzą do tematu przestępczości wobec seniorów. Już są widoczne pierwsze efekty tej polityki w postaci wzrostu wykrywalności sprawców.
O ile w ubiegłym roku funkcjonariusze namierzyli niecałe 44 proc. z nich, o tyle w tym roku wskaźnik wykrywalności podskoczył już do ponad 52 proc. Największa poprawa nastąpiła w kategorii rozboje, kradzież i wymuszenia (z niemal 60 proc. w 2016 r., do ponad 72 proc. obecnie) oraz w przypadku oszustw (z ok. 45 proc. do niemal 56 proc.). – To także efekt tego, że starsi ludzie coraz częściej informują Policje o tych zdarzeniach, jeszcze zanim zostaną okradzeni.
Sytuacja demograficzna Polski pozwala przypuszczać, że seniorzy mogą coraz częściej znajdować się na celowniku przestępców. Powód jest prosty – w kolejnych latach przybywać będzie osób starszych. Jak podaje GUS, od początku lat 90. ubiegłego wieku przeciętny mieszkaniec Polski postarzał się o ponad 7 lat.
Co więcej, do 2050 r. udział osób w wieku 60 lat i więcej w populacji ogółem wzrośnie o niemal 20 pkt proc. w stosunku do 2015 r., tj. z 22,9 proc. do 40,35 proc.

*Metoda „na wnuczka” to przeżytek

Schemat jest zwykle podobny. Oszust dzwoni do starszej osoby w imieniu rzekomego wnuczka lub innego członka rodziny i prosi o szybką pożyczkę. Jeśliofiara połknie haczyk, przestępca umawia się na odbiór pieniędzy. Ostatnio coraz częściej najpierw jest telefon od rzekomego wnuczka, a potem od oszusta udającego policjanta, który prosi seniora o wypłacenie i przekazanie wnuczkowi gotówki, bo to umożliwi policji zatrzymanie oszusta na gorącym uczynku. Innym razem oszust udaje policjanta, który przekonuje, że dzięki wpłaceniu kaucji krewny uniknie aresztu lub więzienia.

Choć osoby starsze to potencjalnie łatwy cel, złodzieje wymyślają coraz bardziej wyrafinowane metody, by pozbawić ich oszczędności. Niestety, są skuteczni w wyzyskiwaniu ich łatwowierności.

Policja przyznaje, że trudno jest być na bieżąco z oszustami. – Oni starają się zmieniać schematy, widząc, że jakaś metoda została wyeksploatowana lub nagłośniona przez media– wskazuje nam jeden z funkcjonariuszy. Oto najnowsze sposoby oszustw. Większość bazuje na łatwowierności osób starszych.

*„Na policjanta”. 

Do starszej osoby dzwoni ktoś podający się za pracownika poczty. Informuje, że do seniora nadana została przesyłka, na której jednak jest błędny adres, przez co nie może być dostarczona. Gdy uzyska prawdziwy adres, rozłącza się. Po chwili dzwoni fałszywy policjant (podaje nazwisko i stopień) i przekonuje, że o mały włos osoba starsza nie padła ofiarą przestępców i radzi, by złożyć oszczędności w policyjnym depozycie. Bywa, że takim osobom udaje się dodatkowo uwiarygodnić przed swoimi rozmówcami – każą im wybrać w słuchawce np. numer 997 (bez rozłączania rozmowy) i udają, że ich rozmówca właśnie połączył się z komendą policji. Senior – przeświadczony, że zweryfikował tożsamość rozmówcy – wypłaca pieniądze z konta i czeka, aż zgłosi się po nie „policjant”. A potem je traci.

 

*„Na hakera”. 

Ten sposób bazuje na niewiedzy emerytów. W tym przypadku oszust podaje się za policjanta zwalczającego cyberprzestępczość. Informuje osobę starszą, że padła ofiarą hakerów, którzy próbują dobrać się do jej konta bankowego. Przy czym niekoniecznie chodzi o proste przejęcie hasła do niego. Kilka miesięcy temu na policję zgłosiła się kobieta, której niby-policjant, w ramach uchronienia się przed rzekomymi hakerami, polecił założyć kilka kont internetowych we wskazanych przez siebie bankach. Następnie kobieta miała zaciągnąć w tych konkretnych placówkach kredyty – oszust przekonał ją, że są to jedynie fikcyjne zobowiązania, a w akcję wtajemniczeni są nie tylko funkcjonariusze, ale też pracownicy banków. Gdy kobieta podpisała umowy na ponad 130 tys. zł, przestępca przelał pieniądze na swoje konta i zniknął.

*„Na messengera”. 

Niektórzy seniorzy próbują swoich sił w internecie, np. zakładając konta na portalach społecznościowych. Wtedy są łatwym celem. Oszuści potrafią podszyć się pod znajomego lub członka rodziny i za pośrednictwem internetowego komunikatora poprosić o drobną pożyczkę. A znajomemu trudno odmówić. Bywa, że dla ułatwienia wysyłają ofierze link do strony banku, pod którym gotowa jest już karta przelewu. Dopiero potem ofiara orientuje się, że przelana kwota była dużo większa oraz że to wcale nie był znajomy.

*„Na lekarza”. 

Tu najpierw starszą osobę wizytuje podstawiony pracownik ZUS, który ma zweryfikować jakieś dokumenty. Następnie dzwoni do „lekarza”, by ten zbadał seniora – rzekomo po to, by sprawdzić, czy jest szansa na wyższy zasiłek. Gdy dochodzi do „badań”, fałszywy pracownik ZUS rabuje kosztowności.

*„Na parawan”. 

Oszuści potrafią być przekonujący na tyle, że bez problemu są wpuszczani do mieszkań. I tak np. do 82-latki z Białej Podlaskiej zapukały dwie nieznajome kobiety, które twierdziły, że nie zastały sąsiadki, a muszą się z nią pilnie skontaktować. Poprosiły, by starsza kobieta napisała na kartce podyktowaną treść wiadomości. Gdy opuściły mieszkanie (twierdząc, że kartkę wrzucą do skrzynki pocztowej sąsiadki), okazało się, że wraz z nimi zniknęło 20 tys. zł. Tego typu metody policjanci określają mianem „na parawan” – gdy jedna osoba zajmuje rozmową, a druga penetruje, co się da.

*„Na inkasenta”. 

Role przybierane przez oszustów są przeróżne. Od
 urzędnika skarbówki po przedstawiciela spółki wodociągowej. W tego drugiego wcielił się oszust, który zaatakował pewną 87-latkę. Mężczyzna przekonywał, że ma do zwrócenia nadpłatę za wodę i poprosił o rozmienienie 200 zł. Gdy starsza pani sięgnęła po torebkę z oszczędnościami, złodziej ją zabrał i uciekł. – W ten sposób łupem oszusta padło pokaźna suma pieniędzy, dużo większa niż wspomniane 200 zł – .Wiele osób starszych informuje nas o naciągaczach, którzy pukają od drzwi do drzwi, podając się za przedstawicieli ekip remontowych wynajętych przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię. Pobierają po kilkaset złotych od mieszkańców, twierdząc, że planowana jest kompleksowa wymiana drzwi i okien na klatce schodowej. Wystawiają nawet fikcyjne pokwitowania.

Jak się ustrzec:

* Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Nie reagujmy pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica potrzebują pomocy, gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Należy sprawdzić czy jest to prawdziwy krewny, np. poprzez skontaktowanie się z innymi członkami rodziny.

* Bliscy mogą pomóc potwierdzić, że jest to ta osoba, za którą się podaje oraz czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Pamiętajmy, że sami również możemy zweryfikować dzwoniącego. W większości przypadków mamy numer telefonu do członków naszej rodziny . Nie bójmy się do nich zadzwonić i ustalić, czy przedstawiona sytuacja ma miejsce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności.

* Jeśli osoba dzwoniąca przedstawia się za policjanta, to pamiętajmy: prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. NIGDY też nie poproszą o zaangażowanie naszych pieniędzy do jakiejkolwiek akcji!

Powyższe sytuacje mogą przydarzyć się naszym bliskim lub sąsiadom. Dlatego niezbędne jest pobudzenie czujności rodzinnej a także sąsiedzkiej:

*Reagujmy, kiedy widzimy lub mamy sygnały, że ktoś podejrzany „kręci” się w pobliżu naszego krewnego, sąsiada albo miejsca jego zamieszkania

* Zapamiętajmy jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza niepokój.

* Zapiszmy numer rejestracyjny pojazdu, którym się taka osoba porusza. Podzielmy się wiedzą o sposobie działania sprawców z osobami najbardziej zagrożonymi - seniorami. Ostrzeżmy ich, nim będzie za późno.

*O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy.

Po wystapieniu P.Zygmunta odbyła się dyskusja w jaki sposób ustrzec się przed tego typu oszustwami.

Na zakończenie spotkaniu ustalono termin natępnego spotkania Klubu Seniora na dzień:

 

12 czerwca 2018r. ( wtorek)  godz.17.00

Serdecznie zapraszamy seniorów na kolejne spotkanie

 

 

 


 

 

Klub Seniora został utworzony w celu integracji i aktywizacji społecznej

 

REGULAMIN KLUBU SENIORA 
przy Parafii pw. M.B.B. w Nowym Sączu w ZAWADZIE

 

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

 
1. Klub Seniora został utworzony w celu integracji i aktywizacji społecznej oraz zaspakajania potrzeb kulturalnych środowiska osób starszych w parafii M.B.B. w Nowym Sączu z inicjatywy proboszcza Parafii Ks. dr Antoniego Koterli. Definicja pojęcia „senior" wskazuje nie tyle na wiek, co przede wszystkim na bogaty bagaż doświadczeń życiowych, styl życia i sposób spędzania wolnego czasu, odpowiedni dla pewnego etapu życia człowieka. 
2. Klub Seniora to grupa ni eformalna, organizowana i prowadzona przez samych Seniorów, nieposiadająca osobowości prawnej.
3. Do Klubu Seniora mogą być przyjęte osoby, które ukończyły 50 lat życia, są mieszkańcami Osiedla ZAWADA oraz złożyły pisemną deklarację uczestnictwa w Klubie Seniora.
4. Działalność Klubu Seniora finansowana jest ze środków dotacji celowej budżetu państwa  przeznaczonych na rozwój pomocy społecznej oraz środków budżetu miasta Nowego Sącza.
5. Uczestnictwo w zajęciach Kluby Seniora jest dobrowolne i bezpłatne.
 
Rozdział II
CELE I ZADANIA KLUBU SENIORA
 
Klub Seniora realizuje następujące cele:
1. Motywowanie środowiska seniorów do wspólnego spędzania czasu wolnego i zwiększenia udziału w życiu społecznym.
2. Zawieranie nowych znajomości i utrzymywanie więzi wśród seniorów – członków Klubu, integracja międzypokoleniowa i aktywizacja seniorów z różnych środowisk.
3. Współpraca z innymi Klubami Seniora działającymi w regionie, ze stowarzyszeniami np. Caritas, Miejską Biblioteką Publiczną i Miejskim Ośrodkiem Kultury.
4. Wypełnianie czasu wolnego osobom starszym w sposób będący swoistą profilaktyką przeciw marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.
5. Propagowanie kultury i sztuki.
6. Upowszechnianie zdrowego trybu życia – ochrona i promocja zdrowia.
7. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
8. Ekologia.
9. Propagowanie różnych form działalności twórczej seniorów.
10
. Podtrzymywanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
1
1. Wspieranie inicjatyw umożliwiających aktywny udział seniorów w życiu ich otoczenia (Osiedla).
12. Promocja Osiedla ZAWADA.
 
 
Klub Seniora realizuje następujące zadania:
1. Organizowanie dla członków Klubu atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego, poprzez stworzenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni tzw.: spotkania towarzyskie.
2. Organizowanie wyjść do kina, teatru.
3. Organizowanie spotkań z artystami z różnych dziedzin kultury i sztuki, z poezją, muzyką.
4. Organizowanie spotkań z przedstawicielami służby zdrowia w celu przybliżenia schorzeń wieku senioralnego, jak im zapobiegać, a jak leczyć, utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
5. Organizowanie spotkań tematycznych wyjść i wycieczek krajoznawczych.
6. Wypoczynek i relaks z dala od trosk i kłopotów dnia codziennego.
7. Aktywna współpraca z innymi Klubami Seniora, wspólne organizowanie imprez okolicznościowych.
8. Aktywna współpraca z policją i strażą pożarną – wykłady i prelekcje nt. bezpieczeństwa.
9. Organizowanie zajęć rozwijających zdolności i pasje; robótki ręczne, warsztaty kulinarne oraz plastyczne.
10. Aktywne spędzanie czasu wolnego, inicjatywy rozwoju swoich małych ojczyzn.
11. Zawieranie nowych znajomości, integrację rówieśniczą i międzypokoleniową.
12. Organizowanie spotkań okolicznościowych.
 
Zadnia realizowane przez Klub Seniora mają na celu: 
poprawę sprawności manualnej i ruchowej seniorów,
dowartościowanie i wzrost samooceny osób starszych,
nabycie wiedzy o zagrożeniach współczesnego świata,
integrację osób starszych w środowisku i z najbliższym otoczeniem,
budowanie więzi międzypokoleniowej,
wymiana doświadczeń i zainteresowań,
promowanie wiedzy o regionie, kulturze, tradycjach.
 
Rozdział III
 ORGANIZACJA KLUBU SENIORA
 
1. Zajęcia w Klubie Seniora są ujęte w stałym miesięcznym planie zajęć, który wywiesza się w siedzibie Klubu oraz zamieszcza się na stronie internetowej Parafii pw. M.B.B. Zawada (www.parafiazawada.pl) oraz Osiedla Zawada (http://osiedlezawada.pl/index.php/osiedle/klub-seniora)
2. Dni i godziny zajęć są ustalane przez członków Klubu w porozumieniu z Proboszczem parafii koordynującym działalność Klubu Seniora.
3. Klub Seniora opracowuje własne programy i plany pracy.

Dokumentację organizacji i działalności Klubu Seniora stanowią:
regulamin Klubu Seniora,
deklaracje uczestnictwa w Klubie Seniora,
plany pracy Klubu i sposoby realizacji zadań,
dokumentacja z organizowanych spotkań, odczytów, prelekcji, wykładów, wycieczek,
rachunki, faktury, noty księgowe obrazujące poniesione koszty,
wszelkie notatki, pisma, korespondencja w sprawie tego zadania,
artykuły w prasie,
dokumentacja fotograficzna,
sprawozdania z działalności Klubu. 
Dokumentacja przechowywana jest w siedzibie tj. Parafii pw. M.B.B. w Nowym Sączu w Zawadzie.
 
Rozdział IV
 NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ KLUBU SENIORA
 
 1. Działalność Klubu Seniora koordynuje Ks. Proboszcz oraz trzyosobowy Zarząd, który odpowiada za całość przeprowadzonych zadań. Działalność Klubu Seniora jest prowadzona metodą projektu socjalnego.
2. Do zadań Zarządu Klubu Seniora należą:
- czuwanie nad właściwą realizacją zadań w Klubie,
- reprezentacja grupy na zewnątrz, oraz pośrednictwo w kontaktach z Urzędem Miasta i jednostkami organizacyjnymi,
- opracowanie planu zajęć w porozumieniu z członkami Klubu,
- planowanie działań w Klubie Seniora,
- załatwianie wszelkich formalności,
- rozwiązywanie wszelkie problemów, które mogą się pojawić,
- pilnowanie wszelkich terminów i zobowiązań.
 
 Rozdział V
 PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW KLUBU SENIORA
 
Klub jest grupą osób w wieku 50+ z terenu Osiedla Zawada, które złożyły deklaracje uczestnictwa w Klubie, zadeklarowały przestrzeganie jego Regulaminu oraz aktywne uczestnictwo w organizowanych zajęciach. Uczestnicy Klubu Seniora nie ponoszą żadnych opłat związanych z członkostwem w Klubie. W każdym czasie do Klubu mogą przystąpić nowe osoby, na zasadzie dobrowolnego i umotywowanego zgłoszenia. Członkowie Klubu Seniora są wpisywani na listę uczestników.
 
1. Do obowiązków członków Klubu należy:
przestrzeganie regulaminu,
przestrzeganie bezpieczeństwa innych osób przebywających w Klubie,
poszanowanie godności osobistej członków Klubu,
kulturalne i zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami i normami zachowanie się wobecczłonków Klubu,
utrzymanie w należytym porządku pomieszczeń i wyposażenia Klubu oraz korzystaniez nich zgodnie z przeznaczeniem,
przestrzeganie norm i zasad wzajemnego współżycia społecznego podczas uczestnictwa w działalności Klubu oraz godne reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
przestrzeganie zakazu palenia tytoniu w pomieszczeniach Klubu,
przestrzeganie zakazu uczestnictwa w działalności Klubu osób będących pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
potwierdzanie obecności na liście obecności.
2. Do praw członków Klubu należy:
poszanowanie swoich praw i godności osobistej,
wolność słowa, przekonań i wyznania,
rozwijanie własnych zainteresowań,
uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez Klub, wycieczkach, na równi ze wszystkimi członkami Klubu,
korzystanie z wyposażenia Klubu,
pomoc w rozwiązywaniu problemów i konfliktów w grupie,
uzyskanie pełnej informacji o działalności Klubu,
zapraszanie do Klubu osobę bliską lub zaprzyjaźnioną, jednak prawo przebywania pomieszczeniach Klubu mają w pierwszej kolejności członkowie Klubu, a następnejzaś – osoby bliskie i zaprzyjaźnione. 
3. Członkostwo w Klubie Seniora wygasa z chwilą:
rezygnacji z zajęć w Klubie na własną pisemną prośbę, która wymaga akceptacji koordynatora,
śmierci członka,
skreślenia z listy członków w wyniku działania na szkodę Klubu oraz nie przestrzeganie regulaminu.
O skreśleniu z listy członków Klubu decyduje koordynator w porozumieniu z Zarządem Klubu Seniora .
 
Rozdział VI
 FINANSOWANIE
 
Działalność Klubu Seniora finansowana jest z budżetu Wojewody ze środków na rozwój pomocy społecznej, oraz z budżetu miasta.
 
Rozdział VII
 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
1. Zmiany regulaminu Klubu Seniora mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego ustaleń.
2. Niniejszy Regulamin oraz wszelkie zmiany wymagają zatwierdzenia przez Zarząd Klubu Seniora w porozumieniu z koordynatorem.

Plan pracy Klubu Seniora  Protokół z Zebrania Klubu Seniora

 

 

 

parafia1

 

szkola1

 

sport1

 

zycie1

 

Partnerzy:

 W tym miejscu wrzucimy logo zaprzyjaźnionych firm, organizacji lub reklamę itp.